måndag 11 december 2017

Russia, Russia, Russiaeriet

Hej från Ryssland. Min livs första resa till Ryssland. Började morgonen med att fundera vilken typ av bagage jag ska ha med mig. Borde jag ändå checka in en väska istället för endast handbagage och få med mig allt jag vill ha? Produkter i alla storlekar, flera skor, en annan jacka, smink och krämer. Ni vet. Ha allt jag behöver.

Så jag krängde därför glatt in min stora rosa väska i taxin 45 min senare. Tänkte att sannolikheten att den försvinner ändå är himla liten. Varför skulle den försvinna? För att det är Ryssland då? Lina, sluta ha sådana fördomar, klart att den kommer att komma fram. 


På Helsingfors-Vanda träffade jag min kollega Sebastian som snällt väntade på mig med endast handbagage. Väl på vårt lilla flygplan som var halvtomt åt vi en ganska svettig fralla (även om jag var imponerad att de fortfarande serverar saker gratis) och snackade jobb. Sådär som man gör. När vi väl landade i Moskva hade vi 1,5 timme tills vårt nästa flyg gick. Vår busstransfer från flygplanet till flygplatsen tog 45 minuter?!?! Därefter lyckades vi övertala en Aeroflot-anställd att hjälpa oss förbi den milslånga kön till gränskontrollen. Efter det sprang vi igenom hela flygplatsen (tog 30 min) och klarade oss svettiga in på vår connection flight till Krasnador. Där hängde vi sen på flyg nummer två som luktade ungefär lika trevligt som flyg nummer ett och damen framför mig vände sig om och stirrade på mig hela vägen. Väldigt intressant upplägg. Aldrig varit med om någon som stirrar så ohämmat och ogenerat på mig tidigare. Hade även en ryss som kunde norska på andra sidan gången som plötsligt ville börja jobba för oss? Väldigt oklart. 


Väl här i Krasnador dök aldrig min väska upp och inte en jäkel på flygplatsen kunde engelska. Till slutet kom vår ryska kollega som kommit för att hämta oss in för att hjälpa mig med alla dokument på ryska. Därefter var han supersöt och körde oss till H&M där jag spenderade 150€ på kläder och 80€ på kosmetik i butiken bredvid. Ingen kunde engelska. Himla intressant ändå.

Sen åkte vi till hotellet. Checkade in. Åt en middag med en limegrön efterrätt och nu är jag här. På mitt rum. Googlar efter Applebutiker eftersom jag behöver laddare till min dator och vårt ryska kontor verkar endast ha den äldre versionen av macar. Oh well. Blir nog bra det här. Hoppas bara att min väska dyker upp. Den innehåller ändå min GHD plattång, objektiv till min kamera, min dagmarkappa, kashmirshalar, klänningar, skor, alla laddare, allt mitt smink och så vidare. Sånt jag gärna vill ha tillbaka. 


Kanske inte fick det direkt bästa "first impression" men tänker att det bara kan bli bättre från nu. 

 Sista flygplatsen
 Middag med Sebastian på hotellet. Har inte frågat honom om lov om han vill figurera här. Därför en bild på mig. Det roliga här är att servitrisen frågade om vi ville ha "sött" eller "torrt" rött vin. Visste inte alls vad jag skulle svara. Hon hade aldrig hört talas om "fylligheter" heller för den delen så vi gick med "torrt" och det var gott.  Hej hej!
 Den här efterrätten var faktiskt himla god. Lite som ugnsbakad glass.
 Mitt rum är helt okej. Luktar lite rök vilket är lite ovanligt numera. Men Sebastian meddelande att hans inte alls luktade rök så kanske det bara är mitt som råkat ut för en buse?
Insidan av toalettlocket gjorde mig lite förbryllad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar