lördag 26 december 2015

Juleriet

Jag har officiellt överlevt julen. Alltså massor med familjemys och en hård kväll på Harrys. Niki gav upp på gårdagens Harrys runt elvatiden när han tröttnade på kommentarer om att han är sjukt bra på svenska ändå. Förstår honom. Jag upplever en liknande grej. Människor kommenterar att jag bor i Finland i samma tonart som om jag höll på att dö av cancer. Så hemskt är det helt tydligt att bo i vårt östra grannland. Annars har vi haft det bra. Ätit julmat och pimplat vin. Vi skippade det där med alkoholfri jul som annars är pop i det här landet. Jag är ändå familjens yngsta barn och jag fyller 27 om en vecka. Det ni. 









2 kommentarer:

  1. När jag och min finlandssvenska kollega var på mässa i Stockholm fick hon, särskilt, höra massor om det "men du pratar ju jättebra svenska" och "aaha är det därför du bryter?" - och vi skrattade mest åt det. Men förstår om man blir leds efter för mycket... Det värsta var att till och med jag fick höra att jag pratade bra svenska - bara för att de antog att en svensk inte kunde ha flyttat till Finland? Jeez.

    Svenskars fördomar om Finland alltså, skulle kunnas skriva böcker om - det kanske det har gjort också? En annan bok jag blivit tipsad om är denna: https://www.adlibris.com/fi/sv/bok/inflyttad-fran-sverige-en-studie-av-rikssvenska-erfarenheter-i-helsingfors-9789178449361 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch jag vet. Helt otroligt det där egentligen. Har också en gång fått frågan om jag föredrar engelska varefter jag ganska surt svarat att jag tror inte att det är någon större fel på min svenska även om jag kommer ifrån Värnamo. Man blir nästan gale ibland. Intressant boktips. Jag har också en liknande sådan hemma där som heter enkeltbiljett. En antologi där rikssvenskar berättar sin story. Har den hemma om du vill låna?

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar