söndag 11 januari 2015

Helgeriet

Blev upplockad av min vän Larissa från landet och skjutsad till stan (hon kom från Hangö). Har egentligen inte gjort ett piss den här helgen (förutom att städa huset). Men har för första gången på flera år varit ensam på landet utan att ha skol-dåligt-samvete. Så himla skönt. Men fy vad det var ensamt utan Niki. Jag hade helt hunnit vänja mig den senaste månaden vid att ha honom hela tiden. Blev så tomt och skitjobbigt att säga hejdå. De senaste gångerna vi sagt hejdå har det ändå varit sådär "Snart har vi heeeeeeeela julen och massa annan tid att bara umgås". Nu är det lite längre tid tills nästa gång vi får så lång tid ihop. Men vi tröstar oss med att han är klar och då blir det andra bullar. 

I stan är det också tomt. Så sitter här uppkrupen under täcket och tittar på Thorins lilla livskris (senaste Hobbit-filmen). Vi har väl alla varit där nån gång? Ni vet känslan av att ha ett helt berg med guld som man inte riktigt vill släppa ifrån sig? Skönt med filmer man verkligen kan relatera till. 
 Försöker verkligen lära mig att äta frulle. I alla fall på helgerna. Koppen är från Elsa Beskow-serien, Design House Stockholm som jag lite älskar. Har inte hittat dom i Finland än. Fick dock en i födis. 
 Älskar den här lyktan. 
 Mycket ljuständande för min del.
 Och väldigt mycket Swefilmer och grönt te
Snöstormen skapade lite högre vatten. Känns som att bo i en båt ibland.

2 kommentarer:

  1. Oljelampa, bland det finaste som finns. Att man som barn (på lande) fick höra att petroleumet i lampan är livsfarligt gjorde ju den rent av magisk. Beskow muggarna finns på Stocka och Hemtex bl.a. Kung vinter och Pyrola, så nätt och skör, också starkt barndomsminne. Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. I know. Älskar den här moderna versionen också. Hade ingen aning om att Beskow ploppat upp. Senast jag kollade (i somras) fanns de ingenstans. Otippat med Hemtex. Tack fina du! <3

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar