tisdag 13 januari 2015

Djur i filmeriet

Hade nu några Lord of the rings-dagar. Såg Return of the king igår och kom fram till att de är trevliga krigsfilmer ändå. Man har aldrig det där problemet att man inte riktigt vet vad man ska heja på. Orcherna är helt enkelt inga mysiga varelser. Inte som när det är hockey-VM och man har ingen aning var man står.

 Men en sak som jag än idag tycker är tungt på film är när djur dör. Spelar ingen roll att de där stackars enorma krigselefanterna inte finns på riktgt eller att ingen av de där hästarna som mosas av lite allt möjligt och dör som flugor aldrig kommit till skada i verkligheten. Mer den biten att de inte valt att kriga själva gör det så sorgligt. Det händer att jag kommer på mig själv med att blunda när någon random häst ramlar omkull i en högst orealistisk krigsscen med en drake. Djurhändelser i filmer sätter sig dessutom ganska hårt i mitt minne. Det enda jag kan komma ihåg av filmen Försoning med Keira Knightley är att dom skjuter hästar på en strand och i en superkänd domedagsfilm från 90-talet är det enda jag kommer ihåg att dom nästan glömde hunden i en biltunnel. När människor dör på film reagerar jag däremot ytterst sällan på. Lipade dessutom massor till Björnbröder en gång. En tecknad film om björnar... Får ändå känslan av att det inte bara är jag som lider av det här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar