onsdag 16 juli 2014

Svareriet

Ursäkta det icke alltför frekventa uppdaterandet. Men HEJ! Här är svaren på frågorna. Tack för dom. Kul att få.

Anonym undrar om min familj bor här?
Mina föräldrar och min bror bor kvar i Värnamo (liten stad i Småland) där jag växte upp. Men dom är dock här och hänger på somrarna på vårt landeställe i Ingå. Pappa kan även ploppa upp lite då och då eftersom han är pensionär. Min syster bor kanske i Kalifornien, fast nu ska hon tydligen bo i Filippinerna en svängom. Yrt.

Heidi frågar om största skillnaderna mellan Finland och Sverige? Menar här på folk beteenden, livsstil etc.
Jag varierar alltid det här svaret lite beroende på vem som frågar. Man verkar såra människor hur man än gör. Nu för tiden har jag bott så pass länge Finland att jag mer reagerar på saker när jag är i Sverige än i Finland. Till att börja med så småpratar man mer I Sverige. Man går inte lika rakt på sak som man gör här. Man klappar och ler mer, kanske stressar upp sig lite mer också. I Finland verkar ingen stressa upp sig över något. Finnarna är kanske lite coolare på den fronten. Utbildning och arbete är viktigare här än var jag kommer ifrån. Något som också verkar definiera en (i alla fall i mina kretsar) är var man bor. Säger du att du bor i Ryhymäki eller liknande blir folk bara tysta. Säger "jaha". Måste dock poängtera att mitt umgänge är ett väldigt finlandssvenskt och centralt boende gäng. Har få vänner från typ Kouvola eller liknande. Alltså mitt umgänge ger kanske inte den mest representativa bilden av majoriteten i Finland. 

Svenska folket är mer trendkänsliga. När jag är i Sverige kan jag ibland titta på mina vänners utstyrslar som om de vore Aliens. Ibland tycker jag att det hela är småsnyggt ett år senare när Finland hunnit smälta det lite, men de konstigaste trenderna biter inte på finnarna. De går liksom bara förbi. Ganska skönt egentligen eftersom själva modehetsen inte är lika centralt här. Hängde med en av mina bästa vänner för att köpa skor i Stockholm för några veckor sen. Jag bara stirrade på skorna och funderade på om hon på riktigt var seriös. När hon frågade vad jag tyckte sa jag helt lugnt att fråga samma fråga om ett år så kanske jag säger något snällt. 

En sak som man helt verkar missa på arbetsplatser i Finland är fikandet. Skulle gärna ha sådär planerade fikapauser lite här och var. En bulle skulle också vara trevligt. Fikar man eller "pausar" här så gör man det med en kaffe bredvid datorn samtidigt som man jobbar. Att vi alla skulle byta bord med en kaffekopp för en stund och prata om något annat finns inte. Man gör helt enkelt bara inte det. Vill du ha en paus måste du börja röka. Ingen går ut bara för att stå i fem minuter. 

Skulle Kunna räkna upp grejer i ett helt år. Men får göra en paus här och återkomma till ämnet en annan dag :)

Soffi undrar om jag har skaffat pojkvän?
Det har jag.


Lindalin vill veta mer om min man, hur vi träffades och om jag är i Stockholm vecka 30-33?
På tal om skillnader mellan Sverige och Finland så räknar man inte veckor i Finland. Man säger datum. Har med andra ord ingen aning om vilka veckor du menar om jag inte googlar det (vilket jag gjorde nu:)). Är förmodligen i Stockholm vecka 32 eftersom jag förmodligen kommer att göra en till festival för Scorpio. Ses?

Angående denna fantastiska pojkvän så tillhör han den där klicken som inte förstår sig på bloggar eller för den delen bloggare, hehe. Tänker därför hålla nissen ganska långt utanför Lineriet. Men kan säga att han är ett år äldre än jag, är finlandssvensk, bor i Norge och är världens finaste. Vi träffades på min favoritklubb men vi har en hel del gemensamma bekanta sedan tidigare (så svenskfinland). Var på hans landeställe hela helgen och det kändes som om jag aldrig ville åka därifrån. Himla trevligt det här med att vara kär. 


Den mycket okända smulan (vem kan det va?) undrar massa grejer.Drömjobbet?
Älskar faktiskt festivalbranschen. Även om det är ett hästjobb så är det verkligen där jag är i mitt esse. Älskar kaos, människor och feststämning. Så förmodligen det jag redan gör ibland fast på heltid. Public Relations för festivaler. Om inte det så skulle jag kunna tänka mig att producera dokussåpor. Paradise Hotel skulle vara underhållande.

Finaste klädesplagget du äger?
Finaste klädesplagget är förmodligen min Roberto Cavalli balklänning. Den har ni sett här några gånger. Fick den av päronen 2008 och tycker fortfarande att den är fantastisk. 

Bästa matstället i H:fors?
Frulle: Grand Delicato på fredan. Ta nummer åtta.
Lunch: Hoku i Rödbergen. Ät laxen.
Middag: Muru är grymt gott. Dyrt men bra. Billigare middag hittar man alltid på Tori. 
Nattmat: Fafas. Helt klart.

Vad heter din hund?
Milla. Mitt ex ville att hon skulle heta Milou och jag Stella. Resultatet: Milla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar