torsdag 13 mars 2014

FYRA

1. Tjockare än vatten. SVT:s nya dramaserie som utspelar sig på Åland.
Denna tiodelade dramaserie handlar om en sommar med tre syskon på Åland. Till att börja med är serien inspelad i Luleå. Alltså inte på Åland. Ingen utom en banknisse i avsnitt två pratar åländska. Inte ens barnen som "ska" ha bott där hela sitt liv pratar Åländska. Istället hör vi rikssvenska och Helsingforsiska. Typiskt Sverige. Finlandssvenska som finlandssvenska.

2. Blondinbella. 
Jag tyckte om den här tjejen innan. Gillade att hon varierade ärlighet med peppande. Numera vet jag inte vad som flugit i henne. Hennes krig mot feminismen? Har hon glömt att hon själv för två år sen kallade sig för feminist 2.0? Whats up with that? Hennes nuvarande liv och inställningar får henne bara att framstå som en pryd översittarbrud som bara pratar om sin bebis och man. Vad hände med Isabella?

3. MH370
Hur kan ett flygplan bara försvinna? Hur slarvar man bort ett helt flygplan med människor i? Trodde faktiskt inte att det med dagens teknologi var möjligt. Jag tänker bara LOST. Vad tänker ni?

4. Veronica Mars.
Började som världens bästa TV-serie och har nu sisådär åtta år senare blivit film. Jag har varit så glad, så hejjsanhejssan glad över det här. Talat långa samtal med min bror om filmversionen i telefon. Vad händer sen? Filmen kommer inte att visas i Finland? Inte okej. Inte Okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar