tisdag 21 januari 2014

Österbotten och jag.

Sov en stund på soffan innan idag. Vaknade upp i panik av en mardröm. Drömde att jag bodde i Österbotten. I Vasa av alla ställen och var helt förtvivlad över min nya hemort.

Senare på kvällen tänkte jag lite på det här. Min relation till Österbotten. Till att börja med så har jag egentligen ingen relation alls dit. Har framförallt aldrig ens varit där. Jag bara tycker massa saker om platsen utan att själv ha upplevt det. Förmodligen är det sådant jag både undermedvetet och medvetet lärt mig av inbitna Helsingforsare. När jag bodde i Sverige fanns Österbotten inte ens med på min karta.

Så här är alla fördomar jag lärt mig under mina fem år i Helsingfors om Österbotten i punktform. Ni ska sen inte ta det hela alltför seriöst eller personligt.

  • Minkfarmar är sjukt normalt. Rävfarmar också, Man förstår sig liksom inte på det här med djurrätt
  • Människor tittar lite för mycket på sverigesvensk TV för sitt eget bästa och missuppfattar vissa grejer. Framförallt frisyrer och "övertjäckhet".
  • Alla studerar till lärare eftersom det i princip är det enda du kan studera där. Resultatet av det blir att alla pratar långsamt, lite som om dom tror att medelåldern på omgivningen skulle ligga på fem år.
  • Man tycker bättre om Stockholm än Helsingfors, Dessutom kallar man Helsingfors för "Hesa" vilket inte skulle falla någon in innanför ring trean att göra.
  • Man älskar att dra upp ring trean. Alla som bor innanför den tycker att dom är litelitelite bättre.
  • Man föder barn väldigt tidigt. Sen bloggar man om det.
  • Man är lite småkär i Janne Grönroos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar