torsdag 12 december 2013

Bloggeriet och jobberiet

Diskuterade häromdagen med en vän om det här med att blogga om sitt jobb. Jag gör ju det emellanåt. Nämner saker jag gjort eller andra spektakel som händer där. Jag har aldrig fått några anvisningar om att jag inte får beröra mitt jobb i sociala medier och tror inte heller att dom egentligen ser direkt negativt på det. Men jag brukar nog försöka undvika ämnet så långt som möjligt oavsett. Min vän sa att hon sällan nämner sitt arbete på bloggen eftersom hennes blogg är privat och inte vill att hennes arbetsplats ska påverkas på något sätt.

När jag jobbade för Ellos inredningsavdelning Jotex brukade jag ibland lägga upp "Dagens fulaste vara" på min dåvarande blogg. Min chef var kanske inte helt överpositiv till det hela men jag var inte heller på den arbetsplatsen för att stanna. Idag skulle jag aldrig kunna göra något liknande. Tror man kort och gott borde undvika jobbsnacket. Undantagsvis om man arbetar på en arbetsplats som uppmuntrar till det. Jag följer magkänslan. Nämner saker ibland som jag känner påverkar mitt liv och som jag veta att arbetsplatsen är öppen om. Hur tänker ni? Funderar ni på vad man borde och inte borde blogga om?

1 kommentar:

  1. VI är ju en sk KLICKSÖKANDE redaktion och vill sprida vårt innehåll så mkt som möjligt. Därför brukar jag ibland länka till artiklar. Sen ser jag inget fel i att blogga om vad kollegorna gjort på jobbet etc, de flesta av dem är ju offentliga personer på ett eller annat sätt. Men det är ju bara ytligheter, jag sku aldrig blogga om SCHÄNSLOR kring jobbet, där går nån gräns.

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar