måndag 17 juni 2013

Att ringa mormor

Jag ringde min mormor idag för att kolla läget. Samtidigt som man hör att hon blir sjukt glad så märker man också att hon blir väldigt stressad av samtalet. Mormor tror nämligen att det är svindyrt att ringa ifrån Finland. Sådär "jagringerifråndjungeln-dyrt". Det spelar ingen roll att jag lugnt förklarar att det kostar ingenting eftersom hela Skandinavien ingår i mitt abonnemang. Nej. Ringer man ifrån Finland då kostar det skjortan och mormor vill minsann inte vara anledningen till att min bärbaratelefon-räkning skjuter i höjden. Därför är telefonsamtalen med mormor den enda gången hennes tal håller ett vad jag kallar normalt tempo. Vilket på sätt och vis är ganska underhållande. Men vi klarade av allt. Körde "hur-vi-mår- snacket" en kortis innan vi avslutade med att vi älskar varandra. Allt så snabbt som möjligt eftersom jag ringde från...Finland.
Mormor hälsade på här för ett år sen och briljerade med kastspöet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar