torsdag 28 mars 2013

Lite om ohälsosam vänskap.

Jag har haft vänner och har ännu som använder sig av meningar "Du är skit" "Du är ful" och så vidare till varandra. Det här ska enligt dessa vänner vara helt kärleksfullt menat. Enligt dem betyder det att man är på riktigt vänner om man dagligen kan säga taskigheter till varandra. Jag har också varit inne i den jargongen. Och ärligt talat. För vem är det egentligen trevligt? Vill man ha vänner som säger till en att "Hålla käften" bara för att den har "rätt" att göra det och för att vår vänskap är på en sådan "fantastisk" nivå att man ska kunna ta det. Nu förstår ju till och med jag att vännen ifråga inte menar något illa. Men samtidigt så undrar jag var pointen med den formen av uttryck är? Vem blir på riktigt lyckligare av att "skämtsamt" trycka ner varandra?

Jag berättade för dessa att jag gör inte så här med mina nya vänner. Vi säger istället till varandra att vi är bra, att vi är fantastiska och att vi kan klara allt här i världen. Den form av vänskap anses då inte som riktig vänskap eftersom vi säger snälla saker till varandra. Det där är förmodligen något av det mest korkade jag någonsin hört. Men fördelen med att vara vuxen är att man väljer sina vänner. Man väljer vem man vill ha i sin närhet. Jag har gjort det valet. Jag vill ha vänner som jag får att må bra och som får mig att må bra. Inga taskigheter utan ärlighet och peppande. Det gör verkligen inte mina fantastiska vänner till sämre vänner. Snarare tvärtom. Punkt.

1 kommentar:

  1. Vad är det för dumheter som dina "vänner" håller på med. Låter som ren elakhet och osäkerhet tycker jag! Sånt, och sådana, kan man änna vara utan. Man ska omge sig med personer som får en att må bra, som uppmuntrar och peppar. Om du är "skit" på något vis, så är det skitbra och skitsnygg syster yster :), även om det är ett himla konstigt prefix egentligen... :S

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar