tisdag 29 januari 2013

Mera landeri

Åt patetiskt nog en påse dumle till frukost innan jag kände mig lite tragisk och åkte på shoppingrunda till byn. Ingå är spökligt lugnt på vintern, det händer ingenting. På sommaren är hela hamnen full med båtar och människor som hänger på de tre små uteserveringarna och dricker öl. 

Jag hade i princip aldrig upplevt Ingå på vintern innan jag flyttade till Finland. Ingå var en sommarsyssla. Byn var också i princip det enda jag hade lite koll på i Finland, förutom de korta shoppingrundorna till Helsingfors eller Ekenäs så var det här jag höll till. Hävdade dessutom att Finland hade ca 50% finlandssvenskar. Det stämde inte. 

Nu för tiden försöker jag komma hit så ofta som möjligt, året runt. På fredag kommer pappa hit och hänger för några veckor. Älskar att han är pensionär.
Farmors pappa Sigges nyckel till garaget ser likadan ut idag, garaget också för den delen.
 Cyklade till byn vilket gick ganska bra trots snön.
 Gick till Kyrkogården och sa hej till farmor och farfar.
 Cyklade hem igen
Och åt paj från biblioteket. Den är väldigt väldigt bra.

1 kommentar:

  1. Härligt med landetliv! Nu kommer pappan och Millan! Synd jag inte kan vara med :-(

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar