söndag 28 oktober 2012

Rösteri

Sådär nu har jag röstat. Det gick bra även om jag var lite förvirrad. Fattade inte riktigt vad jag skulle göra. En dam prickade snällt av mitt namn och gav mig ett papper. Sen gick jag runt och letade efter lapparna. Ni vet dom där färglada grejerna som man kryssar namn på. Tills jag inser att alla stirrar på mig. Det finns tydligen inga lappar. Man ska bara skriva en siffra på det lilla pappret jag just fått i handen. Vilket gör att jag genast börjar fundera. Vad gör man om man har obehagligt ful eller svårläslig handstil? Finns det någon datafunktion eller stämpelgrej för folk som skakar mycket? Eller får man mänsklig hjälp? Är det kanske därför finnarna tränar så intensivt på skrivstil i skolan?  För att slippa fula röstsiffror? Literally

Men sen så klottrade jag ner mitt val. Mycket nöjd. Fick en stämpel. Stoppade ner det lilla pappret i en trälåda. Vandrade ut. Mitt första finska val är avklarat. Tanken slog mig. Blir det mitt sista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar