söndag 5 augusti 2012

Bloggande, bloggare

Det är alltid intressant att emellanåt läsa igenom utkastinlägg i bloggen. Sådana som man ofta skriver men aldrig publicerar. Det finns alltid en hårfin gräns om vad som är okej att uttrycka sig om på nätet och vad som inte är. I Finland upplever jag gränsen striktare. Man läser långa atiklar om bloggare och deras narccisistka personlighetsstörningar. Om att bloggen bara går ut på att skryta om vad man gör och shoppar. Men samtidigt är det inte heller rumsrent att använda sig av känslor. Då lägger man ut sitt liv på nätet och då är man helt enkelt bara tragisk. Så vad är det egentligen okej att blogga om? Språkpolitik? Mat? Barn?
Jag vet faktiskt inte. När jag bodde i Sverige bloggade jag mer öppet om livet, filosofier och upplevelser. Då var jag i och för sig snäppet yngre, men det var fortfarande mer okej. Bloggkulturen har inte helt fått samma fotfäste här. I min generation ja, men inte för de äldre.

För mig är bloggandet en hobby. En hobby som uppehåller min inspiration och kreativitet. En plats där jag får chansen att skapa och se saker och ting från olika synvinklar. Det gör även mig till en del av min familjs och mina vänners vardag i Sverige och dom blir en del av min genom deras bloggande. Min vän Johannas blogg (ni hittar henne i listan till höger) bloggar ganska öppet om sitt liv, upplevelser och saker som hon bryr sig om. Utrotningshotade djur, i hennes fall. Men ändå. En blogg ska spegla personen bakom. På gott och ont. Vi är ändå bara människor. Vi också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar