onsdag 11 januari 2012

Only girl in the world

De flesta vet att busschaufförer tillhör den mest humorlösa av dagens yrkesgrupper.
Hur många bittra chaffisar upplevde man inte genom skolårens bussexcursioner?
I Helsingfors har de dessutom för vana att köra ifrån springande människor som bankar på rutorna.

Idag åkte jag buss från Drumsö hem till mig (Fredan/Roban) och tog buss nr 20 som stannar ett kvarter från min lägenhet. När jag ska hoppa på bussen så börjar busschaffisen leka med dörrarna.
Så att när jag försöker gå in genom den ena dörren stänger han den och öppnar den andra.
Detta sysselsätter han sig roat med i några sekunder innan han glatt släpper på mig, ler mot mig som en femåring på julafton och ger mig en biljett. Bussens övriga passagerare består av två småirriterade herrar som hoppar av längs vägen.
Till slut är det bara jag och herr chauffören kvar.
När det är min tur att hoppa av så väljer jag dörren längst bak och fortsätter därefter att gå mot fredriksgatan i samma rikting som bussen.
Då öppnar chaffisen framdörren och kör i gånghastighet bredvid mig och vinkar, tutar, ler. När jag svänger in på fredriksgatan avslutar chaffisen det hela med att spela "Rihanna - Only Girl" på hög volym genom de öppna dörrarna.

Jag antar att det här inte är en alltför vanlig upplevelse av Helsingfors stadsbussar? Aight?

2 kommentarer:

  1. Någon har fyllt 23 och borde ändra sin presentation - ju!

    SvaraRadera
  2. Äh, jag är ju tjugotvå + 1 :)

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar