tisdag 3 januari 2012

Nyårslöften

Lyssnade konstigt nog på Radio P4. Inget fel med det men det är samma kanal som min mormor lyssnar på. Hörde hur som helst deras psykolog fundera över det här med nyårslöften och om att de oftast ger motsatt effekt. Dessutom sa hon något tänkvärt som fick mig att fundera. Hon sa att nyåret är då man måste lära sig att försonas med sig själv. Förlåta sig själv för dumma saker man ställt till med och försöka förstå sig själv utan att döma allt för hårt. Att gå in i det nya året med ett fridfullt och lätt hjärta. Okej. Det låter kanske lite väl dramatiskt, men jag tycker ändå att hon har rätt. Jag tror alla är lite för hårda mot sig själva. Dömer och ältar gamalt om och om igen och ingen blir lyckligare för det.

Så jag ska satsa på att förlåta mig själv för alla dumheter jag gjorde förra året och skita i alla "jag får inte äta godis-löften". Godis kommer jag äta ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar