torsdag 1 december 2011

Poliisi

Nu har jag upplevt den finska polisen för första gången.
Jag körde på Nylandsgatan och hade en aning bråttom.
Plötsligt började polisirener blinka bakom mig och jag stannade vid vägkanten.
Jag blev skiträdd eftersom jag i princip bara hört skräckhistorier om den finska polisen och deras maniska intresse för byråkrati och principer.
Jag hade ingen plånbok på mig och med andra ord inget körkort. shit.
Jag fick blåsa och denne polisherre var så otroligt gullig att han lät mig gå utan böter eller varningar.
Kanske för att jag hade svenska plåtar, inte kunde prata finska och såg ut som en deprimerad hundvalp.
Tack käre gode polisen för att du gjorde min första finska polisupplevelse positiv.

Mycket bättre än den svenska polisen som gav mig böter för att skjutsa på cykel när jag var 16 år.
Det stod fortfarande med i mitt straffregister när jag var 19. Löjligt.






2 kommentarer:

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar