måndag 7 november 2011

Nostalgiådan

Alla har vi en personlig liten låda med prylar från livet.
Min är en halvstor vit ikeabox fylld med olika skolböcker, kärleksbrev, dagböcker, kompisböcker och annat som man samlat på sig med åren. Jag  hittade ett skolarbete som jag skrev om mig själv när jag gick i åttonde klass. Det komiska är att jag verkar ha bättre koll på mig själv då än nu.
Jag visste exakt jag tyckte om precis allt. Stycket om föräldrarnas roll i livet fick mig att skratta högt.
Jag kan inte komma ihåg att jag var en sån fjortis. Förlåt MammaPappa.

"....................På helgkvällarna omkring halv tolv ringer mamma och vill "diskutera" när jag ska komma hem vilket jag mer skulle kalla för en befallning, typ "Annars kommer jag och hämtar dig". Något som kan göra mig en aning irriterad så ibland struntar jag i att svara och skickar ett sms istället att jag mår alldeles förträffligt och kommer hem sen. Pappa däremot är inte lika noga med det där. Han stirrar mer upp sig när det kommer till skola och betyg. Jag skulle vilja se hans betyg.
När man kommer hem och om någon av dem frågar om läxor så är det självklart att man svarar nej. Vem är så dum att dom svarar ja på en sådan fråga? Annars måste man ha läxtjatet efter sig resten av kvällen. Men egentligen så vet jag att de bara vill väl. De vill inte att man ska jobba i kassan på ICA och de är alltid där när man behöver dom. Men att jag uppför mig barnsligt mot dom ibland hör lite till. Jag är 15 och de förlåter mig förmodligen när jag är gammal, eller i alla fall äldre."


Arbetets betyg
Bättre i nian......... sure

3 kommentarer:

  1. Mitt betyg är MVG!

    SvaraRadera
  2. Woho, MVG av Kenny! Poöng!

    SvaraRadera
  3. Hur det än är så blir man alltid blåst - ungar lurar en - ofta misstänker man det men man vill så gärna lita på dom. Är man korkad eller????
    Och förlåta - ja - det gör man alltid! Puss från Mamman

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar