söndag 13 november 2011

Fokusera rätt

Ibland kan jag känna att folk runt om kring mig och emellanåt jag själv fokuserar på fel saker i livet.
Alla vill ha mer och mer och mer. En viss enorm båt som drar tusentals liter bensin eller en Birkinbag skulle göra vissa väldigt mycket mer lyckligare.
Det folk glömmer bort där emellan är att fokusera på vad man egentligen redan har.
Och därefter tänka efter hur många människor i världen som drömmer om att ha just ditt liv.

De dagar jag deppar ihop och känner mig värdelös så försöker jag fokusera om.
Funderar ut vad jag lyckats med. Vad jag är bra på.
Om man slutar vara så hård mot sig själv så kan man komma på massor.
Jag brukar till exempel kika in i min studentmössa. Läsa alla texter från vänner skrivna av sentimental kärlek och en aning fylla. Det gör mig glad.

Eller tänka att jag bor i ett land där jag är både invandrare och saknar språkkunskaper.
Och ändå har jag en studieplats inom en brasch jag verkligen tycker om, ett jätte bra jobb, ett hem i centralaste Helsingfors och underbara vänner.
Herregud jag bor i landet som är rankat till världens bästa land att leva i.
Och ärligt talat. Jag tror inte på en sekund att en chanel 2.55 skulle göra mig ett dugg lyckligare.
Jag tar hellre på mig studentmössan och dricker glögg med mina vänner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar